Tulburările scris-cititului se află într-o strânsă dependenţă cu specificul limbii. Structurile lingvistice, particularităţile de limbă, particularităţile de limbaj au un impact deosebit asupra modului în care apar şi se dezvoltă tulburările scris-cititului. În limba engleză, de pildă, domină tulburările cititului, pe când în limba română, cele ale scrisului (cu toate că cele două procese se învaţă simultan). Totuşi, indiferent de limbă, când există o tulburare la nivelul unuia dintre procese, acest lucru influenţează şi celălalt proces, dar la un nivel mai puţin accentuat.
Federaţia Mondială de Neurologie (1968) defineşte tulburările scris-cititului ca reprezentând tulburări ce "apar la copiii care, în ciuda unei experienţe de clasă convenţionale, nu pot dobândi abilitatea de a citi, de a scrie, de a silabisi corespunzător abilităţilor lor intelectuale". Din literatura de specialitate de la noi, E. Verza (2003) defineşte dislexo-disgrafia ca fiind o incapacitate paradoxală în învăţarea scris-cititului ce se manifestă prin confuzii constante şi repetate între fonemele asemănătoare din punct de vedere acustic, literele şi grafemele lor, inversiuni, adăugiri şi omisiuni de litere, grafeme, cuvinte şi propoziţii, dificultăţi în combinarea cuvintelor, tulburări ale lizibilităţii, plasarea defectuoasă în spaţiul paginii a grafemelor, alcătuirea acestora inegală ca mărime şi formă, alcătuirea de texte lacunare, neorganizate, ilogice.
În ceea ce priveşte cauzele tulburărilor scris-cititului, e interesant să ştiţi care sunt principalele două aspecte în determinarea acestora:
Înafara acestor frecvente condiţii în generarea tulburărilor scris-cititului, mai amintim şi alţi factori ce se referă la inteligenţa copilului (atunci când ea e deficitară), diferite tulburări senzoriale, dereglări la nivelul psihismului sau existenţa altor tulburări de vorbire, precum ar fi cele de pronunţie, care dacă nu sunt corectate până la vârsta scolarităţii, pot să se transpună în scris-cititul copilului.
Un diagnostic cert de dislexo-disgrafie poate fi pus doar după ce copilul a parcurs o perioadă minimă de însuşire a scris-cititului, adică cel puţin la sfârşitul clasei I. În cazul deficienţilor mintal şi a celor cu intelect liminar, perioada se prelungeşte până la finele clasei a II-a.
Lavinia Neacșu
logoped în cadrul Cabinetului Individual de Psihologie Cristina Tohanean